Šiaulių „Saulės“ pradinė mokykla

Metodinė priemonė „Priešdėlių dėlionė“

„Priešdėlių dėlionė“ - tai lavinamoji metodinė priemonė, skirta 1-4 klasių mokiniams, padedanti praktiškai ir nuosekliai susipažinti su lietuvių kalbos priešdėliais, jų reikšme ir vaidmeniu žodžių daryboje. Priemonė orientuota į aktyvų mokinių mokymąsi, kalbinio sąmoningumo ugdymą ir žodyno plėtrą, pasitelkiant patyriminę ir bendradarbiavimu grįstą veiklą.
Rinkinį sudaro 24 A5 formato kortelės: 12 kortelių su dažniausiai vartojamais lietuvių kalbos priešdėliais (pa-, į-, iš-, ap-, su-, už-, pri-, nu-, per-, at-, pra-, be-) ir 12 kortelių su žodžių šaknimis (eiti, rašyti, bėgti, žiūrėti, nešti, dėti ir kt.). Derindami priešdėlius su žodžių šaknimis, mokiniai sudaro naujus žodžius ir analizuoja, kaip keičiasi jų reikšmė priklausomai nuo pasirinkto priešdėlio.
Darbas su šia metodine priemone dažniausiai organizuojamas porose arba mažose grupėse. Kortelės sumaišomos ir išdėliojamos ant stalo, o mokiniai kartu ieško galimų derinių, sudaro žodžius, juos perskaito ir aptaria. Diskutuodami, ar žodis sudarytas taisyklingai, mokiniai mokosi argumentuoti savo nuomonę, klausytis kitų ir pagrįsti pasirinkimus. Grupėms pristatant darbo rezultatus, mokytojas padeda patikslinti žodžių reikšmes, atkreipia dėmesį į kalbos darybos dėsningumus ir apibendrina įgytas žinias.
Metodinė priemonė „Priešdėlių dėlionė“ ugdo mokinių kalbinę ir komunikavimo kompetenciją, padeda geriau suprasti lietuvių kalbos žodžių darybą, taisyklingai vartoti priešdėlius ir plėsti aktyvųjį žodyną. Dirbdami kartu mokiniai taip pat lavina bendradarbiavimo, socialinius ir mokėjimo mokytis gebėjimus, stiprina kritinį mąstymą bei problemų sprendimo įgūdžius. Ši priemonė sudaro prielaidas prasmingam ir nuosekliam lietuvių kalbos mokymuisi pradinėse klasėse. Autorius: mokytoja Daiva Lukošaitienė.

Autorius:
Daiva Lukošaitienė

Nuotraukos:
Daiva Lukošaitienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Naujienų archyvas